زالو درمانی چیست و چه فوایدی دارد؟

زالو درمانی شیوه‌ای است در طب سنتی که ابن سینا در کتاب خود به آن اشاره کرده است.
از زالو درمانی برای درمان بسیاری بیماری‌ها استفاده می‌شود.

سالیان درازی است که از طب سنتی در کنار پزشکی امروزی استفاده می‌شود. و تاکنون موفقیت‌های بسیاری در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌ها حاصل شده است. یکی از درمان‌های سنتی که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است زالو درمانی میباشد.
این روش درمانی ابتدا در مصر و پس از آن به ایران و کشورهای اروپایی راه یافت. برای آشنایی با این روش درمانی ادامه این مقاله را دنبال کنید.

زالو درمانی چیست؟

زالو از نرم‌تنان آبزی است که در شالیزارها و مرداب‌‌هازندگی می‌کند. برخی از انواع آنها بسیار سمی هستند.

بعضی از انواع آنها مفید و آثار درمانی ارزنده‌ای دارند.
استفاده از این هدیه الهی برای درمان برخی بیماری‌ها مانند خون‌رسانی دوباره به مناطقی از بدن که عروق وریدی آسیب دیده و یا بسته شده‌اند را زالو درمانی می‌گویند. این درمان سنتی تاریخچه‌ای طولانی دارد.ابن سینا در کتاب قانونش به انواع زالو و زالوهای سمی اشاره کرده است.

خاصیت درمانی زالو در بزاق دهانش است .که 18 آنزیم شناخته شده است. یک ماده ضد انعقاد به نام هیرودین دارد که موجب بازشدن لخته خون و افزایش خون‌رسانی به بدن می‌شود.

توجه: زالو درمانی مکانیزم عملی متفاوت از حجامت دارد و نمیتواند جانشین حجامت شود.

یعنی اثرات مفید زالو درمانی به علت وجود انزیمهای مختلف در بزاق زالو میباشد.

توجه: افراد مبتلا به مشکل انعقاد  باید قبل از اقدام برای زالو درمانی با پزشک درمانگر خود حتما مطرح کند.

خواص

در دنیا از این روش برای بهبود جریان گردش خون در موضع جراحی و پیوند اعضا استفاده می‌شود.
استفاده ازاین درمان طبیعی در جراحی‌هایی كه عضوی پیوند شده ، موجب می‌شود تا علاوه بر خونرسانی و تغذیه بهتر اندام از ایجاد بافت سیاه و التهاب‌ در ناحیه جراحی پیشگیری شود. همچنین برای درمان آب سیاه چشم نیز از زالو در اطراف چشم استفاده می‌کنند.

پزشکان ، به افرادی كه دچار بیماری‌های مفصلی و استخوانی هستند شیوه زالو درمانی را توصیه میكنند. زالوها با مكیدن موضع‌هایی آنزیم‌های ضد درد و ضدالتهاب را به بدن فرد منتقل می‌كنند. . به این ترتیب علاوه بر تسكین درد و التهاب‌ها، خستگی و كوفتگی عضلات را درمان كرد.

دیگر بیماری‌های قابل درمان

• بیماری‌های پوستی: درمان بیماری‌های پوستی یک از موارد درمانی مهم و ممتاز در زمینه زالو درمانی می‌باشد.
  • اسپاسم و دردهای عضلانی: با این روش درد را کاهش و اسپاسم را مرتفع نمود.
  • بیماری‌های دستگاه حرکتی: این بیماریها شایع‌ترین بیماری زمان حاضر می‌باشد که زالو درمانی بسیار کمک‌کننده است.
  • تورم چشم‌ها: زالودرمانی نتایج موفقیت‌آمیزی در درمان تورم‌های چشمی داشته‌ است.
  • بیماری‌های قلبی و عروقی: تنگی عروق قلبی به علت رسوب چربی و لخته خون در جداره رگها میباشد.انزیمهای ضد لخته و ضد چربی و گشاد کنندگی رگها باعث از بین رفتن این گرفتگیها میشود.
  • اختلال گردش خون: اختلال گردش خون دست و پا (دست و پای سرد) بدین وسیله قابل درمان است.
  • صدمات: زالو درمانی موقعیت خوبی را در درمان کوفتگی صدمات، خون مردگی و ورم کسب کرده‌ است.
  • بیماری‌های گوش: ۲ الی ۴ زالو پشت هر گوش در فواصل زمانی می تواند اثربخش باشد.
  • عوارض دیابت: برطرف کردن عوارض بیماری دیابت بر روی چشم‌ها و پاها.
  • سردرد و سینوزیت مزمن: در سردردهای شدید و همچنین عفونت سینوس‌ها درمان با این روش کارساز است.
  • نقرس: کاهش درد شدید پاها در اثر بیماری نقرس
  • واریکوسل: از بین بردن عوارض مربوط به واریکوسل بیضه‌ها و درمان ضعف اسپرم مردان.
  • واریس: درمان پیچ‌خوردگی رگ‌ها یا همان واریس پا.
  • در هرجای بدن التهاب داشته باشیم و یا مشکلی در خون رسانی باشد بوسیلهاین روش درمان میشود.